Allt om ditt elhandelsavtal
🡢 Elpriskollen
Var kommer min el ifrån?
🡢 Klart du får ångra dig!
Efterfrågeflexibilitet
Efterfrågeflexibilitet betyder att du som elkund kan hjälpa till att minska belastningen på elnätet och i vissa fall även göra din elräkning lägre. Detta gör du genom att använda mindre el när det är dyrt och mer el när det är billigare.
Läs mer på Energimarknadsinspektionens webbplats.
Oberoende användarrådgivning
Kommunal energi- och klimatrådgivning
Hallå Konsument
Energimarknadsbyrån
Energimyndigheten
Dina rättigheter som konsument
Ellagen innehåller särskilda bestämmelser som är viktiga för dig som kund. I ellagen beskrivs bland annat regler för elhandel, inklusive krav på tillstånd för att bedriva handel med el. Lagen syftar till att främja en rättvis och transparent marknad där konsumenter kan välja mellan olika elhandlare. För att läsa mer om detaljerna kring elhandel i ellagen, kan du besöka Sveriges riksdags webbplats.
Här nedan har vi samlat viktiga frågor och svar för dig som kund.
Frågor och svar
Hur säger jag upp mitt elhandelsavtal?
Du kan antingen kontakta vår kundservice och säga upp ditt avtal själv eller så ger du en fullmakt till din önskade leverantör som kan säga upp avtalet i ditt namn. Båda uppsägningsformerna är kostnadsfria och 14 dagars uppsägningstid gäller för samtliga avtal. Besök elpriskollen.se där du får hjälp att hitta ett avtal som passar dig.
Hur gör jag ett leverantörsbyte?
Om du vill göra ett leverantörsbyte rekommenderar vi dig att besöka elpriskollen.se där du kan jämföra olika elhandelsavtal. När du hittat ett avtal du vill byta till tecknar du ett nytt med den elleverantören. Du kan välja att ge en fullmakt till din önskade leverantör som kan genomföra leverantörsbytet åt dig. Din nya elleverantör ser då till att ditt nuvarande elhandelsavtal sägs upp. Hos oss har du ingen bindningstid och ditt byte genomförs på 14 dagar. Men om du har en annan elleverantör kan du ha uppsägningstid. Kontrollera vad som står i dina avtalsvillkor.
Var kan jag jämföra olika elleverantörer?
Det finns ett flertal prisjämförelsesajter att välja på, exempelvis kan du på den oberoende sajten elpriskollen.se jämföra elleverantörernas elhandelsavtal.
Vilka fördelar finns med ett leverantörsbyte?
Genom att göra ett aktivt val av elleverantör kan du som kund få ett avtal som passar ditt behov och förbrukningsmönster. Genom att göra en prisjämförelse mellan olika leverantörer kan du eventuellt sänka dina elkostnader. Du kan också säkerställa att den el du köper kommer från energikällor som du förespråkar.
Vilka villkor finns för ersättning och återbetalning?
Se kapitel 3 och 4 i Allmänna avtalsvillkor för dig som är konsument. På vår samlingssida med alla våra villkor hittar du även våra särskilda villkor för dig som elhandelskund landskronaenergi.se/kundservice/.
Hur kan jag lämna klagomål och få hjälp med oberoende tvistlösning?
Börja med att kontakta vår kundservice. Var så specifik du kan angående vad du inte är nöjd med. Vi utreder alltid ditt ärende skyndsamt och kan eventuellt komma att kontakta dig om vi behöver mer information. Vårt mål är alltid att kunna lösa ditt ärende på bästa sätt. Om du däremot inte är nöjd med ditt svar kan du kontakta olika myndigheter och organisationer för ytterligare hjälp.
Energimarknadsinspektionen, Ei, ei.se
Ei är en expert- och tillsynsmyndighet med uppdrag att övervaka marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå, energimarknadsbyran.se
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en oberoende konsumentbyrå som kostnadsfritt kan ge dig information och vägledning i frågor som handlar om el, gas eller fjärrvärme.
Konsumentverket, konsumentverket.se
Konsumentverket är en statlig myndighet som efter anmälningar från konsumenter bland annat kan kontrollera så att energiföretagen inte använder vilseledande marknadsföring, felaktig prisinformation eller oskäliga avtalsvillkor.
Hallå konsument, hallakonsument.se
På Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå konsument” kan du få tips inför ett köp men också om vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Hallå konsument är ett samarbete mellan flera myndigheter där bland andra Ei ingår.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN), arn.se
ARN kan inte ge dig någon rådgivning, men kan pröva ditt ärende om du har hamnat i en tvist med ett energiföretag som varken Ei eller Konsumentverket kan avgöra.
Polisanmälan och domstol
Om det har uppstått en situation där du inte kommer överens med ditt energiföretag, då kan du själv anlita ett juridiskt ombud och gå till domstol (tingsrätt) för att försöka lösa tvisten.
Om du upplever att du har blivit lurad eller vilseledd i en fråga som rör energimarknaden kan du även göra en polisanmälan.
Vilka avgifter ingår i mitt elhandelspris?
Rörligt elpris – Landskronaelen eller Anvisat avtal
Medelspotpris – oviktat medelvärde för priset på dagen-före marknaden i ditt elområde. Priset på din faktura är inte känt förrän i efterhand och ändras varje månad. Du kan hitta priset för föregående månad på NordPool webbplats eller på Elpriskollen. På helger och röda dagar visas preliminära priser, de priserna uppdateras nästkommande vardag. Priserna som visas är exklusive moms.
Rörliga kostnader – i de rörliga kostnaderna ligger kostnaden för att köpa in el enligt en kollektiv schablon. Kunder med månadspris använder vanligen mer el dagtid på vardagar och mindre på nätter och helger. Detta kallas för en profilkostnad. I de rörliga kostnaderna ingår också kostnader för elcertifikat, ursprungsgarantier, avgifter till Nordpool, Svenska Kraftnät och eSett samt balanskostnader. Priset på din faktura är inte känt förrän i efterhand och ändras varje månad.
Fasta påslag – det försäljningspåslag som du avtalat. Detta påslag är detsamma varje månad. Din elhandlare kan justera påslaget men måste ge dig information minst två månader innan förändringen träder i kraft.
Månadsavgift – En fast avgift per månad. Denna avgift är densamma varje månad. Din elhandlare kan justera påslaget men måste ge dig information minst två månader innan förändringen träder i kraft.
Moms – mervärdesskatt enligt lag.
Rörligt elpris – Timpris
Spotpris – viktat medelvärde för priset på dagen-före marknaden baserat på din individuella förbrukning. Priset på din faktura är inte känt förrän i efterhand och ändras varje månad.
Rörliga kostnader – i de rörliga kostnaderna ingår kostnader för elcertifikat, ursprungsgarantier, avgifter till Nordpool, Svenska Kraftnät och eSett samt balanskostnader. Priset på din faktura är inte känt förrän i efterhand och ändras varje månad.
Fasta påslag – det försäljningspåslag som du avtalat. Detta påslag är detsamma varje månad. Din elhandlare kan justera påslaget men måste ge dig information minst två månader innan förändringen träder i kraft.
Månadsavgift – En fast avgift per månad. Denna avgift är densamma varje månad. Din elhandlare kan justera påslaget men måste ge dig information minst två månader innan förändringen träder i kraft.
Moms – mervärdesskatt enligt lag.
På din faktura specificeras de olika poster och kostnader som ingår i fakturan. Besök sidan Faktura för att läsa mer om dessa uppgifter.
Vilka rättigheter har jag som kund?
Vi följer de bestämmelser som står i ellagen och som är framtagna för att du som kund ska känna dig trygg.
Byte av elleverantör
Du kan byta elleverantör utan kostnad. Bytet ska vara klart inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen)
Om du vill avsluta ett elavtal med fast pris innan avtalstiden är slut, kan du behöva betala en avgift. Avgiften ska motsvara elleverantörens förlust och måste framgå tydligt av avtalet. (9 kap. 12 § ellagen)
Vi följer lagen om distansavtal vilket innebär att du har 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd. Här kan du hitta Konsumentverkets standardmall för information om ångerrätten.
Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt
Din elleverantör är skyldig att leverera el tills du byter leverantör eller avslutar din elförbrukning. (9 kap. 14 § ellagen)
Du har rätt att få information 60 till 90 dagar innan ditt avtal löper ut. Denna ska innehålla information om uppsägningstid och vad som händer om avtalet inte sägs upp. (9 kap. 15 § ellagen)
Om du producerar förnybar el kan din elleverantör vara skyldig att köpa den om du inte har avtalat annorlunda. (9 kap. 16 § ellagen)
Dynamiska elpriser
Innan du skriver på ett avtal med dynamiska priser får du information om dess fördelar, kostnader och risker. (9 kap. 17 § ellagen)
Uppgifter i elavtalet
Innan du ingår ett avtal får du information om bl.a. elleverantörens kontaktuppgifter, avtalstid, priser och tjänster som ingår. (9 kap. 21 § ellagen)
Information om ändrade avtalsvillkor
Du informeras senast två månader i förväg om ändringar i ditt elavtal som gäller tills vidare. Detta inkluderar information om prisändringar och din rätt att säga upp avtalet. (9 kap. 23 § ellagen)
Fakturering
Din faktura baseras på faktisk förbrukning eller en uppskattad mängd om faktiska uppgifter saknas. Du ska kunna få fakturan elektroniskt och utan extra kostnad. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6–7 §§ förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).
Anser du att din faktura är felaktig kan du bestrida den genom att kontakta vår kundservice. På www.energimarknadsbyran.se hittar du bra vägledning för hur du bestrider en faktura.
Betalningssätt
Elleverantören kan ta ut en avgift för ditt valda betalningssätt, men den får inte överstiga kostnaden för metoden. (9 kap. 29 § ellagen)
Aggregeringstjänster m.m.
Du har möjlighet att köpa och sälja eltjänster utöver grundläggande elleverans, oavsett ditt nuvarande avtal och utan krav på elleverantörens godkännande. (9 kap. 31 § ellagen) Elleverantören får inte ställa orimliga krav eller ta ut oskäliga avgifter för dessa tjänster. Dessutom måste de tillhandahålla historisk förbrukningsdata på din begäran till valfritt företag du anlitar. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen)
Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning
Du ska kostnadsfritt få tillgång till aktuell och historisk data om din elförbrukning via elleverantörens webbplats eller app. Historiska data täcker de senaste tre åren. Om din mätare inte kan fjärravläsas, får du förbrukningsuppgifter minst var sjätte månad, eller var tredje månad om du så önskar. (12 § och 14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)
Avbrytande av elöverföring
Elleverantören får bara stänga av din el vid väsentliga avtalsbrott och du ska först få en chans att rätta till problemet. El får inte stängas av om det kan leda till allvarlig skada eller omständlig sakskada. (11 kap. 2 § ellagen)
Om avstängning beror på obetalda räkningar måste du få alternativ för att undvika avstängning. El får inte stängas av om skulden är omtvistad tills tvisten är löst. (11 kap. 3 § ellagen)
Om din el stängs av felaktigt kan du ha rätt till skadestånd. (11 kap. 6, 9–10 §§ ellagen)